Operationsberättelse

Har ju lagt ut lite bilder här och var på instagram men inte skrivit så mycket, men här kommer det.

Skulle ju kunna skriva så mycket mer men då finns risken att det blir osammanhängande.

Måndag:
Åkte in till sjukhuset på morgonen då jag skulle vara där 06.30.
Det blev mycket väntande eftersom att jag var planerad som nr 2 på op och den tar ju ändå en stund särskilt med förberedelser samt städ efteråt.
Vid 11-12 tiden fick jag infart och dropp i väntan på op.
Fick sen gå iväg strax ca 13.15 och sen flöt tiden bara på.
Enligt jornalanteckningar så tog operationen strax över 2.5 timme.
Väl på uppvaket hade jag rätt ont och mådde väldigt illa. Tydligen kräktes jag lite där också (detta har jag dock inget minne utav.
Fick komma till avdelningen vid 21-tiden och under den natten hade jag både problem med smärta och illamående.

Tisdag:
Då var jag väldigt trött. Hade fortfarande problem med både smärta och illamående. Fick alla läkemedel och vätska i.v (direkt in i blodet). Jag sov från och till hela dagen, små powernaps. Så jag var väl inget roligt sällskap.
Vart något piggare framåt kvällen men var också rätt ledsen.
Jag vet igentligen inte varför jag var ledsen och grät lite. Kanske var det för att jag inte mådde tipp topp och familjen åkte hem igen eller kanske var det lättnaden för att operationen hade gått bra ändå. Jag vet faktiskt inte varför, men ledsen var jag.
På natten frös jag så kolossalt mycket och hade även gränsfall till feber men inga extra åtgärder sattes in mer än att jag fick en extra filt.

Onsdag:
Började må rätt ok, fick även börja dricka. Först vatten och sedan nyponsoppa och det gick rätt bra.
Fick "flyta fritt" och ta det jag ville framåt kvällen så länge det var i flytande konsistens. Men fortsatte då med sockerfri saft och mer nyponsoppa.
Illamåendet var inte längre något jag kände av vilket var väldigt skönt.
Fick även lite besök av mamma då hon kom med både ett gosedjur och lite tidningar, uppskattades enormt.

Torsdag:
Flöt fritt på morgonen fram till ronden, blev en liten skål med jordgubbsyogurt och det var så gott. Det tog sin lilla tid att äta upp den skålen men det gick bra.
Sen fick jag träffa dietisten på ett litet gruppmöte där hon gick igenom de viktigaste sakerna som man måste tänka på efter op. Exempelvis hur ofta man ska äta, att man ska prioritera proteiner och vilka saker man i början ska utesluta helt.
Fick även lite enklare kostråd med tips på mat man kan äta efter op.
Dessa saker hade jag ju läst på redan innan, men ibland skadar det ju inte med återupprepning heller.
Efter det samtalet var det dax att äta nått igen och då hade jag fått klartecken på att börja äta knäckebröd mm. Så ett knäckebröd med medvurst blev det och det var en annorlunda känsla att börja tugga på någonting. Det har man ju inte gjort på över 2 månader.
Sen fick jag lite köttbullar och mos med fokus på lite.
Men det var bra, det var ju inte så att man orkade massor heller.

Efter lunchen vilade jag en liten stund, fick B12 sprutan och en sjukskrivning och sen fick jag faktiskt åka hem.
Så nu vilar jag lite i min egen säng och det är så skönt.
Jag vet att detta blev ett rätt långt inlägg och då har jag ju ändå inte skrivit alls. Men om ni har några funderingar, kommentera då vett ja!

Kommentera här: