Kosten, vad är viktigt att tänka på?

(null)

Tänkte att jag ska fotografera allt jag äter under en vanlig dag.
Samt ungefärliga tider.
Jag tar alla bilder idag och publicerar ett nytt inlägg med dem imorgon!

Men tänkte först berätta lite om kosten i stora drag.
En Duodenal Switch operation skiljer sig en del från en sleeve och en gastric bypass när det kommer till just maten. I alla fall när det gäller portionsstorlekar.
Jag ska erkänna att jag inte är så insatt på hur någon med en sleeve ska äta men som jag har förstått det så är det lika som en som gjort en gastric bypass vilket jag är mer insatt i.
En som gjort en gastric bypass ska ju äta en liten portion gärna på assiett (sa de på mitt sjukhus) och då prioritera protein men det behövs även lite kolhydrater och sås och om det fanns plats grönsaker. Men grönsakerna var ingenting som ska gå i första hand.

Vid en Duodenal Switch är det ungefär lika fast portionerna ska vara större. Jag ska inte äta på någon assiett utan på en vanlig tallrik.
Det är fortfarande viktigast med protein men det behöver också finnas kolhydrater och eventuellt någon magrare sås.
Det som är lite speciellt vid en DS är att man både kan bli känslig mot fett men även laktos.
Fettet tänker jag på genom att göra magrare såser till maten och laktosen är ingenting jag har känt av, jag kan till och med dricka ett glas mjölk som det är utan att reagera något konstigt på det.
Jag kan tillägga att hittills har jag inte stött på något jag inte kan äta. Ingenting där magen har sagt ifrån, däremot är det inte alltid jag orkar äta upp all mat även om jag följer de restriktionerna dietisten lämnade.

Men fråga gärna om det är så att ni har några frågor vett ja!


Kommentera här: