Informationsträff

Då har jag varit på info-träffen på överviktsenheten.

Vi var en mindre grupp på 6 personer. 
 
Det började med att en sjuksköterska berättade om de olika operationsmetoderna som just de erbjuder (Gastric Bypass, Gastric Sleeve, Dual Switch), och lite vad som krävs för att man ska få göra dem.
Hon pratade även om olika komplikationer som kan uppstå så som tarmvred, blödningar, vitaminupptagning, infektioner osv. Samt vad man kan göra själv för att minska risken för det och då syftade hon framförallt på rök/alkohol stopp.
 
Sen kom en dietist och pratade med hela gruppen.
Hon pratade om den livsförändring som måste göras med kosten vid en operation.
Hon visade även på skillnaden mellan en normalportion idag och hur den ungefär ska se ut efter. Samt vilken typ av mat man ska prioritera.
Eftersom att man som opererad ska äta små mängder men ofta tipsade hon även om bra mellanmål som innehåller mycket proteiner.
 
Vet att jag inte har fått med allt här, men fick med det mest väsentliga.
Jag tycker att det var en bra informationsträff med bra tips och så. Nu är jag ännu mer motiverad att genomgå denna livsförändring.
 
Nu är i alla fall nästa steg att få komma till ett eget samtal med dietisten, vilket kunde ta 1-3 månader. Jag hoppas ju så klart på att det blir så tidigt som möjligt. Är även uppskriven på att jag kan ta återbudstider!

Kommentera här: