Besöket hos kirurgen

Idag var jag på mitt besök som jag hade hos kirurgen, där jag skulle få den slutgiltiga bedömningen om det skulle bli någon operation eller inte. Och en operation blir det!!!

Däremot kommer det inte bli en Gastric Bypass som jag hade önskningar om att göra tidigare. På grund av mitt höga BMI så tyckte kirurgen att det vore bättre om jag gjorde en Duodenal Switch istället.

Jag var först tveksam till om DS (Duodenal Switch) verkligen var något för mig då jag tänkte att det medförde fler och mer komplicerade komplikationer. Men enligt kirurgen och statistiken på sjukhuset så är komplikationsnivån ungefär lika oavsett vilken op man gör. 
Kirurgen tog fram lite statistik om den ungefärliga viktnedgången i BMI enheter förutsatt att man tar vara på det verktyget som en operation är. Utan rätt motivation och förändring så är risken stor att man faller tillbaka i gamla vanor och går upp i vikt igen.
Vid en Gastric Bypass operation brukar resultatet bli en en minskning på ca 13 BMI enheter, vilket i mitt fall skulle kunna bli ett slutresultat på ca 38 i BMI.
Vid en Duodenal Switch operation brukar resultatet bli en minskning på ca 24 BMI enheter, vilket i mitt fall skulle kunna bli ett slutresultat på ca 27 i BMI.

Och DÄR så valde jag sida. Det fick bli DS-operationen. Både eftersom att den har en större chans till en kraftigare viktnedgång men framförallt eftersom att det var det kirurgen rekomenderade. Och det är ju ändå han som är mest kunnig inom området än vad jag är. Så jag känner mig ändå trygg.

Så en DS blir det.

Sen efter att jag träffat kirurgen fick jag träffa en sjuksköterska där vi pratade lite om det kommande flytet som behövs innan jag får göra operationen eftersom att jag behöver gå ner ca 10% av min kroppsvikt, detta för att levern ska bli mindre så att det ska bli lättare att genomföra operationen på ett säkrare sätt.
Så efter lite uträknande så kom vi fram till att det vore rimligt att gå ner från 170kg till 155kg innan op som då troligtvis blir i september om allt går vägen.

Så kommer att tänka ordentligt på vikten och försöka gå ner i vikt nu över sommaren så blir det inte lika stressigt att gå ner allt detta under flytperioden som jag kommer att gå på i 4-6 veckor innnan beroende på hur vikten ser ut då. Och det var helt ok för sjuksköterskan att jag gjorde så då det var hon som kom med förslaget.

Så nu har jag fyllt i min vikt, längd och lite annat i en app som jag tänkte ha som verktyg för att följa vikten över tid.

Kommentera här: